Laddade ner 24 låtar – fick böta 10 miljoner

Jag läste precis en artikel hos MacWorld om en kvinna i USA som laddade ner 24 låtar från Kazaa, och har efter en rättslig process fått betala 10 miljoner kronor i skadestånd till skivbolagent. Och jag blir så ledsen – inte för pengarna – utan för att jag nu känner mig som världens dummaste person. Jag förstår inte hur en låt kan kosta drygt 400 000 kronor?

Branschorganisationen RIAA (Recording Industry Association of America) säger:

Vi är väldigt tacksamma för juryns agerande i det här målet och att de erkänner det allvarliga i svarandens brott.

Jag kan nästan helt och hållet inte hålla med RIAA. Matematiken går liksom inte ihop. 10 miljoner för 24 låtar. Straffet känns löjligt mycket värre än brottets skada. Fast det kanske mest handlar om en avskräckande dom. För vem vill hålla på och ändra på en gammal affärsmodell när det är mycket enklare att stämma.

PS. Undrar vad det var för låtar? Hoppas de inte var som den här.

Kommentera

